rickbrouw.reismee.nl

Zo... de kop is eraf

Vertrekken heeft iets prettigs. Vertrekken wil zeggen dat je hard hebt gewerkt. Voorbereidingen hebt getroffen en met de reis bent bezig geweest. Bijna alles geregeld en afscheid hebt genomen terwijl je eigenlijk al weg bent. Dat er een doel is.

Ik ga de komende weken Darwin achterna. En Kuifje. En Melville, Roggeveen, Schouten&le Maire en Bellingshausen. In het spoor van deze mannen ga ik rondzwerven van evenaar tot zuidpoolcirkel. Ik zal Ecuador, Chili, Bolivia, Peru, Brazilië, Argentinië en uiteindelijk ook Antarctica aandoen. Rondtrekken op zoek naar ongerepte natuur en authentieke culturen. Eindelijk eens de boeken lezen die dat verdienen.

Augustinus zei ooit dat de wereld als een boek is. En wie niet reist, die leest slechts één bladzijde. Ik lees graag. Zowel letterlijk als figuurlijk. Ik hoop dat ik er wat wijzer van wordt. Of zelfstandiger. Montaigne schreef in zijn essay over eenzaamheid: 'iemand zei tegen Socrates dat een zekere man niet beter was geworden door zijn reizen. 'Ik zou denken van niet', zei hei, 'hij nam zichzelf mee'.' Of ik er een beter mens van wordt,weet ik dus nog niet;-) De bedoeling is in ieder geval dat ik via deze blog af en toe wat van me laat horen.

Inmiddels heb ik Nederland achter me gelaten. Afgelopen nacht heb ik in Guayaquil, Equador, doorgebracht. Een niet heel erg spannend stadje vlak onder de evenaar. Het ademt hier dus heerlijke gebakken lucht. Ik schrijf dit stukje tekst op het vliegveld van Guayaquil en wacht op mijn vlucht naar Baltra, Galapagos. Daar ga ik 5 dagen op een bootje rondvaren. Op zoek naar de ongerepte natuur die Melville maar suf en doelloos vond, Darwin beroemd heeft gemaakt en de wetenschap en het wereldbeeld voorgoed veranderd.

Hasta luego!

Reacties

Reacties

Nelleke

Ik zwerf met je mee:)

Jeanette

Heey Rick,

Leuk om je verslag te lezen:) Ik volg je wel via internet ;)

André en Corina

Hey Rick, een fantastische reis gewenst. We hopen hier in dit druilerige kikkerlandje wat van je avonturen mee te krijgen! :)

thuisfront

Je dromen worden werkelijkheid. Het klinkt nu al fascinerend!
We volgen je via de atlas....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!